Gelato panini: Hur utvecklades den ”glass i rulle” som härstammar från Sicilien?
”Gelato panini serverades till oss av min mamma när jag var liten”, minns Barbario Barbieri, en sicilianare som träffades på Sudbacks bagerimässa i Stuttgart.”Det var krämig hemgjord glass serverad i jäst.” – tillägger han. En till synes enkel dessert har helt nyligen fått en helt ny dimension… i USA. När det gäller att skapa nya trender är amerikanerna mästare – även inom glassindustrin. Hur piffar man upp gelato con brioche? Man värmer helt enkelt bullen i några sekunder i en speciell brödrost så att den blir varm och doftande igen. Men hur är det med glassen? Kommer de inte att smälta i mitten? Det visar sig att luftbubblorna i bullens struktur ger utmärkt värmeisolering, vilket förhindrar att värme tränger in. Det är tack vare bakningen som den glass vi alla älskar så mycket får en flerdimensionell makeover, och den traditionella sicilianska desserten från för många år sedan erövrar fler kontinenter.

Vad kan man lägga till i mitten förutom glass?
Receptet på gelato panini slutar inte med kombinationen av glass och brioche. Insidan av bullarna kan bredas med Nutella, saltat jordnötssmör eller frużelina. Förutom glass kan Marshmallows, gelébjörnar, krossade havrekakor eller bars, bitar av frukt med en syrlig smak (jordgubbar, blåbär, kiwi, granatäpplekärnor) gå inuti. Söta dessertsåser kompletterar kompositionen.
Det viktigaste av allt – WOW-effekten!
I en tid av smartphones och matporr* (man tar bilder av gourmetmåltider och laddar upp dem på Facebook eller Instagram*) är det mycket viktigt att den måltid som serveras till kunden har en WOW-effekt, vilket i sin tur ofta åtföljs av att man sträcker sig efter telefonen och ”tar en bild” på Instagram, till exempel. Den visuella aspekten av produkten är mycket viktig för uppfattningen av produkten, eftersom synen är det sinne som dominerar vår uppfattning. Med lite ansträngning för att dekorera efterrätten på ett originellt och fint sätt har vi chansen att få gratis reklam i sociala medier, vilket kommer att bidra till att locka nya kunder. Samtidigt kommer den person som upplever WOW-effekten definitivt att bli stamkund hos oss.

Hur skapar vi en härlig effekt när det gäller Gelato Panini?
Först och främst bör vår isburgare skäras itu för att visa vad som finns inuti. Alla desserter som serveras på en tallrik ser mer utsökta ut, så om möjligt, använd detta trick. Om du däremot serverar glassbullar to go eller inte har plats för en diskmaskin, är det värt att köpa upp till 3 cm höga glassmuggar i papper. Fancy är nyckeln till framgång. Det är viktigt att göra det färgglatt och roligt, t.ex: – vispgrädde och färgglada strössel, – tandpetare med miniflaggor där man kan skriva roliga inskriptioner, – minisprutor fyllda med söta tallar för självdosering, – marshmallows som skjuts mot kunden på ett tandpetarspett, – fruktdekorationer.
Den senaste trenden är ”Lodoburgers”, vilket innebär att man fyller självbakade bullar med sötsaker.
Detta möjliggörs av en anordning som kallas Gelato Panini Press. Formen på detta ovanliga våffeljärn är anpassad inte bara för uppvärmning, utan också för att baka dina egna bullar, men mer om enheten senare. Fördelen med denna metod är att man inte är beroende av bageriförsörjning, inte har problem med inaktuella lager och inte har något slöseri eller kvalitetsförsämring av den färdiga produkten. Kostnaderna för att tillaga söta bakverk på plats är flera gånger lägre, utan leverantörens marginaler och frekventa transporter.